Ψυχολογικές πράξεις που επιδρούν στη συμπεριφορά μας

Δημοσιεύθηκε 4 Φεβρουαρίου, 2024

Μερικές φορές κάνουμε κάτι και στη συνέχεια σκεφτόμαστε "ποια ήταν η λογική της συμπεριφοράς μου; Ήταν εκεί;" Στην πραγματικότητα, υπάρχει πάντα κάποια λογική, αλλά συχνά κρύβεται σε ορισμένες ιδιαιτερότητες του νου μας.

Αποφασίσαμε λοιπόν να περιγράψουμε 10 τέτοιες πράξεις που μας επηρεάζουν σχεδόν καθημερινά. Τώρα θα καταλάβετε γιατί ενεργείτε με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

#Το φαινόμενο με τις τιμές

price

Οι άνθρωποι θεωρούν πολύ πιο εύκολο να αξιολογήσουν κάτι αν έχουν την αρχική τιμή (ακόμα και αν είναι λάθος) ως ένα "είδος άγκυρας". Η τακτική αυτή συχνά εφαρμόζεται από καταστήματα. Για παράδειγμα, δεν θα αγοράσατε μια μπλούζα αν κοστίζει €300. Αν όμως δείτε ότι αρχικά κοστίζει €1.000, θα νομίζετε ότι είναι αμαρτία να χάσετε τέτοια προσφορά, ακόμα και αν η έκπτωση είναι εικονική.

#Εκτροπή του αποτελέσματος

 

Συχνά κρίνουμε την ορθότητα μιας απόφασης από το τελικό αποτέλεσμα και όχι από τα μέτρα που λαμβάνονται για την επίτευξή της. Αυτό το φαινόμενο χρησιμοποιείται συχνά από τις διαφημίσεις που επικεντρώνονται μόνο στο τελικό αποτέλεσμα (για παράδειγμα, στην αγορά). Έτσι εάν τώρα χρησιμοποιείτε ένα ολοκαίνουργιο iPhone, δεν μπορείτε να ισχυριστείτε ότι η απόφαση να ξοδέψετε όλα τα χρήματά σας ήταν σωστή.

#Το παράδοξο της επιλογής

15044060 2017 07 119 1499755222 650 8958b21a56 1499875168

Το παράδοξο της επιλογής λέει ότι όσο περισσότερες επιλογές υπάρχουν, τόσο λιγότερη είναι η πιθανότητα να είμαστε ευχαριστημένοι με την τελική επιλογή μας. Θυμηθείτε: μερικές φορές αγοράζετε κάτι και στη συνέχεια το μετανιώνετε επειδή θα μπορούσατε να το αγοράσατε με την έκπτωση ή σε άλλο μοντέλο/σχέδιο κλπ... Ακόμη και αν η τελική απόφαση είναι η καλύτερη, μπορεί να μείνουμε δυσαρεστημένοι επειδή η γκάμα των επιλογών μας ήταν πολύ μεγάλη.

#Συλλογή ψευδαισθήσεων

15044110 31486760 3268 0 1499762698 1499762705 650 1 1499762705 650 1ba619604e 1499875168

Αυτή η ψευδαίσθηση χαρακτηρίζεται από την τάση να βλέπουμε ένα συγκεκριμένο σύστημα σε τυχαίες συμπτώσεις. Αυτό συμβαίνει ιδιαίτερα σε αυτούς που παίζουν τυχερά παιχνίδια και σε αυτούς που πιστεύουν στα "σημάδια" της μοίρας". Και οι δύο μπορεί να ερμηνεύσουν λανθασμένα τα γεγονότα. Μην ξεγελιέστε από τέτοιες συμπτώσεις!

#Εφέ πτώσης

15044160 23543 original 1499751892 650 5f73c9cc4e 1499875168

Φανταστείτε ένα ζευγάρι που περπατάει στο δρόμο και ένας από αυτούς ξαφνικά σκοντάφτει κάπου. Είναι απίθανο ο άλλος να σκεφτεί "Τι χαζός!" Αντίθετα, αυτός που σκόνταψε θα φανεί ακόμα πιο γλυκός στα μάτια του άλλου. Είναι επειδή η τελειότητα είναι απωθητική, και τα λάθη είναι ελκυστικά - μας κάνουν πιο ανθρώπινους. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο δεν χρειάζεται να αναστατωθείτε πολύ αν έχετε σκοντάψει μπροστά από ένα πρόσωπο που σας αρέσει.

#Το φαινόμενο Kuleshov

 

Το αποτέλεσμα όταν ένας θεατής, αφού δει δύο άσχετες εικόνες, σχηματίζει ασυνείδητα μια λογική σύνδεση γι' αυτές, ονομάζεται φαινόμενο Kuleshov. Αυτό το τρικ χρησιμοποιείται με επιτυχία όχι μόνο μεταξύ των κινηματογραφιστών, αλλά και μεταξύ των εμπόρων, ενσταλάζοντας σε σας ορισμένες ενώσεις με ένα συγκεκριμένο προϊόν ή χαρακτήρα.

#Αρνητική ενέργεια

Όταν ένας άνθρωπος σκέφτεται συνεχώς ότι είναι άσχημος, τότε και η προσωπική του ζωή θα είναι άσχημη. Κατ' επέκταση και η ίδια του η ζωή θα είναι άσχημη. Ενώ συχνά πολλοί άνθρωποι είναι όμορφοι, η αρνητική τους ενέργεια τους γεμίζει όλο αναποδιές.

#Τρόποι επιβίωσης

Τις περισσότερες φορές κρίνουμε μια κατάσταση μόνο κρίνοντας και βλέποντας επιτυχημένους ανθρώπους ("επιζώντες") και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο γνωρίζουμε μόνο μία πλευρά του. Παραδείγματος χάριν, ζηλεύουμε έναν επιχειρηματία που γνώρισε μεγάλη επιτυχία, αν και δεν γνωρίζουμε πόσοι επιχειρηματίες απέτυχαν μαζί του. Δείτε τα πράγματα από διαφορετικές οπτικές γωνίες.

#Το φαινόμενο του "δύσκολου στόχου"

Σε γενικές γραμμές, αυτό το φαινόμενο λέει ότι αυτό που είναι δύσκολο να επιτευχθεί είναι πάντα πιο επιθυμητό. Επίσης αν το εξετάσουμε και σε ανθρώπινο επίπεδο, παρατηρούμε ότι στους "κλειστούς", υψηλού επιπέδου ανθρώπους "κανείς δεν ξέρει τι είναι στο μυαλό τους". Οπότε φαίνονται πάντα ένα πιο ενδιαφέρον αντικείμενο για να ασχοληθεί κάποιος.

#Ο φόβος της ομορφιάς

15044410 Depositphotos 87866070 xl 2015 1499765088 650 1ba619604e 1499875168

Έχετε παρατηρήσει ότι οι απλοί άνθρωποι είναι λιγότερο πιθανό να καθίσουν δίπλα σε όμορφους ανθρώπους (για παράδειγμα, στα μέσα μαζικής μεταφοράς); Το κάνουν μόνο αν δεν υπάρχουν άλλες θέσεις. Το γεγονός είναι ότι μερικοί άνθρωποι αισθάνονται υπερένταση δίπλα σε όμορφους ανθρώπους: εξάπτονται, φοβούνται μήπως τους "πιάσουν" να τους κοιτούν λοξά, ελέγχουν διπλά τις ενέργειές τους, φοβούνται τη σύγκριση με τον όμορφο διπλανό τους... Ένα τέτοιο στρες δεν εμφανίζεται δίπλα σε έναν κοινό άνθρωπο.

 

 

 

 

 

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ

Copyright © 2021
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram