Η απογευματινή μελέτη είναι, ίσως, από τα κυριότερα προβλήματα που ταλανίζουν τους γονείς σε καθημερινή βάση. Το ζήτημα της απογευματινής μελέτης έχει γίνει πρώτης γραμμής αντικείμενο διαφωνίας και αντιπαράθεσης όλης της οικογένειας. Για να εκλείψουν από το λεξιλόγιο σας οι φράσεις «Τώρα θυμήθηκες να πας τουαλέτα;» ή «Ναι, μας έπεισες ότι νυστάζεις» προτείνονται κάποιες ενδεικτικές χρήσιμες προτάσεις για αποτελεσματική μελέτη, όπως παρουσιάζονται παρακάτω:
⦁ Διαβάστε κι εσείς μαζί του! Το παράδειγμά σας, όταν διαβάζετε, μπορεί να προκαλέσει το ενδιαφέρον του.
⦁ Μπορείτε να του μάθετε να αγαπά το διάβασμα από μικρή ηλικία, ώστε να καταστεί βίωμα.
⦁ Οργανώστε τον δικό του χώρο μελέτης. Απαραίτητο θα ήταν να έχετε πρόσβαση, ουτώς ώστε να επιβλέπετε σε πρώτο στάδιο.
⦁ Οργανώστε παρέα τα βιβλία και τα τετράδιά του. Είναι καλό να κάνετε ελκυστική τη μελέτη του, με σελιδοδείκτες, αυτοκόλλητα, σφραγίδες και σχολικά είδη που αρέσουν στο παιδί.
⦁ Η αυστηρότητα δε χωράει! Μη φωνάζετε! Μην ουρλιάζετε! Απλά υποδείξτε του μερικές τεχνικές διαβάσματος.
⦁ Η υπομονή και η επιμονή πρέπει να είναι σύμμαχοί σας.
⦁ Μην του λύνετε τις ασκήσεις, ακόμη κι αν γκρινιάζει.
⦁ Αποφύγετε τις δωροδοκίες για να διαβάσει.
⦁ Σε περίπτωση που το παιδί αρνείται πεισματικά να διαβάσει, μπορείτε να το αφήσετε να πάει αδιάβαστο, ουτώς ώστε να αντιμετωπίσει τις συνέπειες, αφού ενημερώσετε τον/την εκπαιδευτικό προηγουμένως.
⦁ Μην επιρρίπτετε ευθύνες στο παιδί για τυχόν άρνηση. Να λάβετε υπ’ όψιν όλες τις παραμέτρους που οδηγούν στην απροθυμία.
⦁ Είναι ωφέλιμο να αποφεύγετε τους όποιους χαρακτηρισμούς για τον/την εκπαιδευτικό μπροστά του.
⦁ Αν παρατηρείτε πως το παιδί δυσανασχετεί με τη μελέτη, μην το εξαναγκάζετε να τελειώσει. Η μελέτη είναι συνετό να συνδέεται μόνο με το αίσθημα της ικανοποίησης και της ευχαρίστησης.
⦁ Να το αφήνετε να κάνει μικρά και σύντομα διαλείμματα, προσφέροντάς του τις αγαπημένες λιχουδιές του.
⦁ Αν κατά την ώρα του διαβάσματος δείτε πως αφαιρείται, επαναφέρετέ το με ήρεμο τρόπο και ένα γλυκό χαμόγελο.
⦁ Μιας και στην αρχή είναι πιο ξεκούραστο, ας ξεκινά να διαβάζει τα πιο δύσκολα και απαιτητικά μαθήματα και τέλος να καταλήγει στα πιο εύκολα.
⦁ Βοηθάτε το παιδί μόνο αν μας το ζητήσει, ενώ θα ήταν καλό να το ελέγχετε στο τέλος.
⦁ Ενδείκνυται η μελέτη να γίνεται πριν από τις εξωσχολικές δραστηριότητες του παιδιού.
⦁ Βρίσκετε από κοινού την ώρα μελέτης και την κάνετε όσο απολαυστική μπορείτε!
⦁ Είναι χρήσιμο και πολύ συχνά απαιτείται για το παιδί να υπάρχει ένα πρόγραμμα, προκειμένου να το τηρεί σε καθημερινή βάση.
⦁ Εξηγήστε στο παιδί τον σκοπό της μελέτης.
⦁ Αν δυσκολεύεται με τη μελέτη, να το ενθαρρύνετε, ώστε να προσπαθεί περισσότερο. Χρειάζεται να επιβραβεύετε και να επαινείτε την κάθε προσπάθεια του παιδιού, ενισχύοντας έτσι την αυτοεκτίμησή του.
⦁ Σε καμία περίπτωση δεν επικρίνετε, διότι θα χαλάσετε τη σχέση μαζί με το παιδί σας, θα το κάνετε να νιώσει άσχημα, με αποτέλεσμα να μην αποβείτε στο επιθυμητό αποτέλεσμα
⦁ Δείξτε απόλυτη κατανόηση ως προς το παιδί σας.
⦁ Αποφύγετε να χρησιμοποιείτε αρνητικούς χαρακτηρισμούς, όταν το παιδί κάνει λάθη, καθώς και τις συγκρίσεις με τρίτους.
⦁ Είναι σημαντικό να μην μεταφέρετε το δικό σας άγχος για το σχολείο στο παιδί και να μην έχετε υπερβολικά υψηλές προσδοκίες.
⦁ Τέλος, να θυμάστε πως είναι αναγκαία η ύπαρξη ελεύθερου χρόνου για παιχνίδι για την υγιή ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού.
Σε κάθε περίπτωση είμαι στη διάθεσή σας για σχόλια, παρατηρήσεις, ιδέες και προτάσεις.
Του Ελευθέριου Κ. Λιάπη
MSc Εκπαιδευτικού Α/θμιας Εκπαίδευσης
Eleftherios_Liapis@outlook.com